Thursday, December 5, 2013

~INFO~ MEROYAN

Meroyan. 

Salah satu punca berlakunya meroyan adalah darah bantal yang tidak habis keluar ketika dalam tempoh berpantang. Darah2 ini akan meracun kembali sistem badan dan seterusnya menyebabkan sakit kepala extreme (migrain), kemurungan (rembesan hormon yang tidak seimbang) dan seterusnya menyebabkan meroyan.

2000 liter darah sehari diperlukan oleh otak untuk menampung keperluan oksigennya. Jika sumber darah, adalah darah yang tercemar dan penuh toksin, sedikit sebanyak ia akan mengganggu sistem otak dalam proses rembesan hormon. Dalam keadaan ini, tidak mustahil otak kita mula merembeskan hormon yang tidak seimbang dengan keperluan badan.

Maka, tidak mustahil juga ibu2 mengalami kemurungan, sifat baran, kesedihan melampau, dan kadang kala membuatkan ibu berpantang seperti mendengar "suara ghaib" dan seperti nampak "bayangan" yang mengganggu ketenteraman hidup mereka.

Pernah dengar ada ibu melemaskan bayi dengan bantal? Atau tiba2 berlaku ganas dengan membunuh diri sendiri? Juga yang tiba2 menangis2 tanpa henti?

Mitos atau fakta. Saintifiknya ia diperakui sebagai baby blues dan sesetengahnya menggelar PHD (Permanent Head Damage) dan diberi sedatif dan terpaksa bergantung ubat penenang seumur hidup.

Tetapi masih ada cara untuk mengatasinya dari awal .Salah satu daripadanya ialah berpantang secara konsisten.

*BOLEH DAPATKAN SET BERPANTANG JSD DGN HANYA RM 300



No comments:

Post a Comment