Monday, November 11, 2013

INFO DARI SAYA UNTUK KAUM HAWA AGAR JANGAN TERLALU AMBIL MUDAH...

RISIKO RAHIM JATUH

Peranakan jatuh yg lebih di kenali sebagai prolapse atau rahim turun boleh berlaku jika terdapat kelemahan pd otot pelvik yg menampung kedudukkan rahim atau jika ada tekanan tinggi dlm abdomen yg boleh menyebabkn rahim turun atau berada diluar lubang faraj.

ANTARA KESAN MASALAH PERANAKAN JATUH IALAH:-

1- GANGGUAN KENCING
--Ramai wanita yg mengalami masalah prolapse akan berhadapan dengan masalah kencing samada sukar untuk kencing atau terlalu kerap kencing.paling ketara adalah mereka sukar mengawal kencing tertama ketika batuk,bersin atau melakukan aktiviti yg menyebabkn tekanan dlm perut meningkat seperti ketawa.

2-GANGGUAN HUBUNGAN KELAMIN
--Disebabkn berlakunye kelonggaran pd faraj terutamanye pd otot yg memegang faraj maka kekuatan mengemut ketika mengadakan hubungan kelamin akan berkurangan.

3-SAKIT PINGGANG DAN TIDAK SELESA
---Peranakan jatuh akan menyebabkan seseorg wanita itu akan merasa tidak selesa kerana ada sesuatu iaitu rahim terkeluar daripada farajnye.keadaan ini lebih dirasai jika dia banyak berjalan dan berdiri.oleh kerana peranakan yg jatuh itu menarik otot2 sekitarnye..seringkali urat2 pd bahagian pinggang juga akan tertarik lalu menyebabkan penghidapnya sakit pinggang.

4-GANGGUAN KESIHATAN
---Jika prolapse yg dialami itu teruk iaitu apabila keseluruhan rahim terkeluar.selalunya pintu rahim tergesel pada seluar dlm lalu menyebabkan luka.luka ini biasanya akan dijangkiti kuman yg menyebabkan keputihan atau pengeluar lender yg banyak
Anugerah allah yg tak ternilai harus dijaga dan diperlihara sebaik mungkn.

Untuk mengatasi masalah ini berlaku saya boleh membantu anda..



No comments:

Post a Comment